- بازدید : (251)
وجود علم فراتر از عقل در قرآن |
در یکی از آیات گفته شده: "ما دو دریا داریم که خود بین آن دو را حایلیم". آیا میتونه منظور از این دو دریا مثلا" اقیانوس منجمد شمالی و اقیانوس آرام باشه؟
آیا موارد علمی دیگری هم در قرآن وجود دارد چه در حد عقل و یا فراتر از عقل باشد؟
قرآن کتاب علم تجربی صرف اعم از زمین شناسی ، کیهان شناسی ، زیست شناسی ، جنین شناسی و ... نیست؛ بلکه کتاب معرفت و هدایت است و به تناسب به گوشه هایی از این علوم به اجمال اشاراتی دارد که با پیشرفت علم و کشف این حقایق پنهان از فهم و علم بشر ، به عظمت این کتاب که در عصر جاهلیت قدیم به این حقایق اشاره کرده ، پی برده می شود. در یکی از آیه های قرآن آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيان؛ (1) دو دريا را پيش راند تا به هم رسيدند، ميانشان حجابى است تا به هم در نشوند». در این که منظور از این دو دریا چیست؟ اختلاف نظر وجود دارد. علامه طباطبایی منظور را دریاهای روی زمین از یک طرف و دریاهای زیر زمینی از طرف دیگر می داند و می نویسد: قابل قبولترين تفسيرى كه در باره اين دو آيه كردهاند اين است كه: مراد از دو دريا دو درياى معين نيست، بلكه دو نوع دريا است، يكى شور كه قريب سه چهارم كره زمين را در خود فرو برده، كه بيشتر اقيانوسها و درياها را تشكيل مىدهد، و يكى هم درياهاى شيرين است كه خداى تعالى آنها را در زير زمين ذخيره كرده و به صورت چشمهها از زمين مىجوشد، و نهرهاى بزرگ را تشكيل مىدهد، و مجددا به درياها مىريزد، اين دو جور دريا يعنى درياهاى روى زمين و درياهاى داخل زمين همواره به هم اتصال دارند، هم در زير زمين و هم در روى زمين، و در عين اينكه" يلتقيان- برخورد و اتصال دارند" نه اين شورى آن را از بين مىبرد و نه آن شيرينى اين را، چون بين آن دو حائل و مانعى است كه نمىگذارد در وضع يك ديگر تغييرى بدهند، و آن مانع، خود مخازن زمين و رگههاى آن است، كه نه مىگذارد درياى شور به درياى شيرين تجاوز نموده، و آن را مثل خود شور كند، و در نتيجه زندگى جانداران را تهديد نمايد، و نه درياى شيرين به درياى شور تجاوز نموده بيش از اندازه از زمين بجوشد، و زياده از اندازه به دريا بريزد، و دريا را شيرين سازد، و در نتيجه مصلحتى را كه در شورى آب درياها است كه يا تصفيه هوا است و يا مصالحى ديگر از بين ببرد. و نيز به طور دائم درياهاى شور، درياهاى شيرين را از اين راه كمك مىكند، كه آب خود را به ابرها داده، و ابرها آن را بر زمين مىبارد، و زمين باران را در خود فرو برده مخازن خود را پر مىكنند، و همين مخازن هم درياهاى شور را كمك نموده، همانطور كه گفتيم از زمين مىجوشد و به صورت نهرهاى كوچك و بزرگ به دريا مىريزد. (2) تفسیر نمونه در رد این نظر و ارائه نظر دیگر می نویسد: گفتهاند: منظور از اين دو دريا درياى فارس و درياى روم است، در حالى كه امروز مىدانيم اين هر دو دريا آب شور دارد و برزخى در ميان آن دو نيست. يا اينكه گفتهاند: منظور درياى آسمان است و درياى زمين كه اولى شيرين و دومى شور است، در حالى كه مىدانيم دريايى در آسمان وجود ندارد جز ابرها و بخاراتى كه از اقيانوسهاى زمين برمىخيزد يا اينكه گفتهاند: منظور از درياى شيرين آبهاى زيرزمينى است كه با آب هاى درياها مخلوط نمىشود و برزخ ميان اين دو ديوارهاى اين مخازن است. در حالى كه مىدانيم در زيرزمين چيزى به صورت دريا كمتر يافت مىشود، بلكه ذرات آب در لابلاى ذرات خاك و شن مرطوب مخفى و پنهان است هنگامى كه در نقطهاى چاه مىكنند اين رطوبتها تدريجا جمع شده و آب ظاهر مىگردد، بعلاوه لؤلؤ و مرجان كه در آيات بعد به آن اشاره شده که در هر دو دریا هست و از هر دو استخراج می شود ، از آبهاى زيرزمينى و آب های آسمان به دست نمىآيد. پس منظور از اين دو دريا چيست؟ رودخانههاى عظيم آب شيرين هنگامى كه به درياها و اقيانوسها مىريزند معمولا دريايى از آب شيرين در كنار ساحل تشكيل مىدهند و آب شور را به عقب مىرانند و عجب اينكه تا مدت زيادى اين دو آب شيرين و شور به خاطر تفاوت درجه غلظت به هم آميخته نمىشوند. در مسافرت با هواپيما در مناطقى كه اين رودخانهها به دريا مىريزند منظره درياهاى آب شيرين و شور كه در كنار هم قرار دارند و از هم جدا هستند به خوبى از بالا نمايان است، و هنگامى كه كناره اين آبها به يكديگر مخلوط شوند آبهاى شيرين تازه جاى آنها را مىگيرند، به طورى كه اين دو درياى جدا از هم دائما جلب توجه مىكند. (3) در باره اين دو دريا تفسير جالب ديگرى از ناحيه بعضى گفته شده كه منظور از آن احتمالا جریان "رود های دریایی" مانند "گلف استریم" (رود خانه دریایی ای که است عظيم از سواحل آمريكاى مركزى حركت مىكند و سراسر اقيانوس اطلس را مىپيمايد و به سواحل اروپاى شمالى مىرسد. (4) عجب اينكه اين رودهاى عظيم دريايى با آبهاى اطراف خود كمتر آميخته مىشوند و هزاران كيلومتر راه را به همان صورت مىپيمايند و مصداق" مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ" را به وجود مىآورند! و از آن جالبتر اينكه در محل برخورد اين آبهاى گرم با آبهاى سرد مجاور، پديدهاى رخ مىدهد كه براى انسان بسيار پر سود است، زيرا در محل تقاطع اين آبهاى گرم و سرد يك نوع حالت بى حسى يا مرگ دستجمعى براى حيوانات ذرهبينى كه در ميان آب معلق هستند به وجود مىآيد، و از اين راه ماده غذايى فراوان و بى حساب جمع مىشود كه سبب جلب دستههاى بزرگ ماهيان مىگردد، و به اين ترتيب اين منطقه يكى از بهترين مناطق صيد ماهى در كره زمين است. (5) بنا بر این آیه اشاره به دو دریایی می کند که کنار هم هستند و با هم یکی نشده اند و اقیانوس ها دریاهای جدا از هم هستند که با تنگه هایی به هم وصل می شوند و ظاهرا نمی توان آن ها را مصداق این دو دریا دانست. مطالب علمی در قرآن زیاد است که باید به تفاسیر علمی مراجعه کنید. پی نوشت ها: 1. الرحمن (55) آیه 19-20. 2. علامه طباطبایی ، المیزان ، ترجمه موسوی همدانی ، پنجم ، قم ، انتشارات اسلامی ، 1374 ش ، ج19 ، ص166-167. 3. مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، - ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه ، 1374 ش ، ج23 ، ص 124 -125. 4. همان ، ص 131. 5. همان ، ص 132
frame src="http://chat.1chatroom.ir/index.php" height="230px" width="280" frameborder="0" scrolling="no">
- زمان انتشار: سه شنبه 16 مهر 1392
-
نظرات()
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .